Nem tudsz lefogyni? Problémák vannak az egészségeddel? Úgy érzed, nem jó számodra, ahogy táplálkozol? Sokat vagy fáradt, alacsony az energiaszinted?

Gondoltad volna, hogy mindezeket a tudatos táplálkozás mennyire befolyásolja? Pedig így van. Egy egyszerű példával élve, a szervezeted olyan, mint egy autó. Üzemanyag nélkül nem megy, ha pedig nem a megfelelő típusú üzemanyaggal tankolod fel, akkor többet árthatsz neki, sőt tönkre is teheted a működését. A szervezeted számára a táplálék ugyanilyen. Ha nem eszel rendesen – diétával koplalsz, és nem viszed be a kellő mennyiségű kalóriát, illetve ha nem a testednek és annak működésének megfelelően étkezel, akár ronthatsz is az egészségi állapotodon. Enni kell, és nagyon nem mindegy, hogy MIT és MENNYIT.

A személyiségedtől, alkatodtól, habitusodtól vagy az, aki, és ehhez a szervezeted működése is hozzátartozik. Ha nem ismered meg a tested, nem leszel jól benne. Ne csak az érzelmeidet akard megérteni, hanem tested működését is!

A Metodic rendszere pont ebben segít! Ez egy komplex, tudományos alapokon, és több évtizedes tapasztalatokon nyugvó rendszer, ami a világon számtalan embernek segített már megtalálni az egészséget és vitalitást! Hogy mi is ez pontosan?

Röviden bemutatjuk a Metodic rendszer négy fontos alappillérét, amit ha megértesz, könnyen belátod, hogy egy olyan útmutatót kapsz a kezedbe, amivel könnyedén, akár hetek alatt jobbá teheted az életed minőségét.

Mik ezek?

1.) Egy étkezés alkalmával elfogyasztott tápanyagarányok

A Metodic rendszer első és legfontosabb pillére: a tápanyag arányok betartása. Hogy mit jelent ez? Minden étkezés alkalmával sejtszintű anyagcsere folyamatok indulnak el a szervezetünkben. Az anyagcserénk működése befolyásolja az energiaszintünket és az életvitelünket. Ezt úgy tudod az  egyensúlyod elérése és megtartása érdekében a táplálkozással befolyásolni, hogy figyelsz a bevitt tápanyagok (fehérje, szénhidrát és zsír) arányára. Erre minden egyes étkezés alkalmával erre ügyelni kell, mert egy emésztési folyamatban kell részt vennie mindegyik tápanyagnak az anyagcseretípusod szerinti arányban.  

Mik a fő anyagcseretípusok és azok tápanyag arányai?

Alapvetően 3 fő anyagcseretípus létezik: fehérje, szénhidrát, egyensúlyi. Az emberek túlnyomó többsége az első két kategóriába sorolható. Ha fehérjetípus vagy, a tápanyagok javasolt beviteli aránya: 40% fehérje, 30% zsír és 30% szénhidrát kcal értékben számolva, amit minden étkezés alkalmával be kell tartani, annak érdekében, hogy a szervezeted belső folyamatai egyensúlyban működjenek.  Ha ez nincsen meg, sőt nagyon eltér, mert túl sok szénhidrátot viszel be, akár azzal pl. hogy vegetáriánus vagy, és nem kerül elég fehérje a szervezetbe,  akkor az anyagcseréd felborul, és hosszabb távon akár a hormonrendszered felborulásához is vezethet. Ez az arány a szénhidrát típusnál a képen jelzett módon alakul.

A fehérjetípus optimális tápanyagbevitele étkezésenkéntA szénhidráttípus optimális tápanyagbevitele étkezésenként

Azt, hogy egy étkezés alkalmával milyen arányban kell fogyasztanod a tápanyagokat, azt az anyagcseretípusod dönti el, amit az idegrendszered, az emésztőrendszered beállítottsága határoz meg. Ha ennek megfelelően étkezel, és odafigyelsz a bevitt fehérje, szénhidrát és zsír megfelelő arányaira, jelentős hatással lehetsz a testsúlyodra, közérzetedreenergiaszintedre, valamint egészségedre.

Mit jelent az emésztőrendszeri beállítottság?

A sejtszintű anyagcsere folyamat tudományos hátterének rövid és közérthető bemutatásával igyekszünk ezt megmutatni számodra. Ez nem más, mint a citrátkör, aminek felfedezéséért Szentgyörgyi Albert Nobel díjat is kapott. Ez a folyamat a szervezetünkben lebontott tápanyagok sejtszintű elégetéséért felel. Az anyagcserénktől függően más tempóban ég el a lebontott szénhidrát. A szénhidrát elégetésével jut energiához a szervezet, tehát döntően meghatározza, hogy energiát nyersz-e –vagy veszítesz- az elfogyasztott táplálékból. Ezt a folyamatot befolyásolja az, hogy a szénhidrát mellett mennyi fehérje és zsír vesz részt ebben a folyamatban, ugyanis ez utóbbi két tápanyag lassítja a sejtszintű anyagcsere folyamatot. Tehát akinek lassú az anyagcseréje az arányaiban több szénhidráttal tudja optimális szinten tartani ezt a szervezetében – az ilyen ember egy lassú égetésű szénhidráttípus lesz anyagcsere típusát tekintve. Akinek gyorsabb az anyagcseréje – gyorségetésű fehérjetípus – az nagyobb arányú fehérje és zsír bevitelével fogja tudni egyensúlyba tartani az anyagcsere folyamatát. Reméljük, így érthetővé vált, hogy az egy étkezés alkalmával elfogyasztott tápanyag arányok betartásától hogyan lesz optimális a sejtszintű anyagcseréd működése. Ha tudni akarod milyen anyagcsere típusba tartozol jelentkezz be tanácsadásra vagy töltsd ki kérdőivünket.

A citromsav ciklus

Mit jelent az idegrendszeri beállítottság?

Az autonóm idegrendszerünk két részre oszlik: szimpatikus és paraszimpatikus ágra. Legtöbb embernél nincs egyensúlyban a két oldal működése. A szimpatikus idegrendszer az aktivitásért felel, ennek működését a fehérjék erősítik, tehát akinek erre az oldalra el van tolódva az idegrendszeri működése, az szénhidrát bevitellel tudja egyensúlyba tartani magát. Ha ebbe a típusba tartozol – szimpatikus szénhidrát típus – és túl sok fehérjét viszel be, akkor egyre feszültebb, idegesebb, hangulatfüggőbb és türelmetlenebb leszel.

Akinek a paraszimpatikus, nyugalmi funkciókért felelős idegrendszere dominánsabb, az fehérjékkel tudja egyensúlyba tartani magát. Aki így működik, annak anyagcsere típusa pedig paraszimpatikus fehérjetípus lesz. Ez a típus a túlzott szénhidráttal fokozva az egyensúlytalanságot hajlamos lesz kedvetlenségre, inaktivitásra, lustaságra, fáradékonyságra. Esetleg magadra ismertél valamelyik példából?

Tudni szeretnéd, hogy miért fontos az anyagcseretípusod számára megfelelő arányok bevitele? Kattins ide!

2.) Domináns hormonszerv, ami hízásért felel

A Metodic rendszer második legfontosabb tényezője a hormonális beállítottság. Ez annyit jelent, hogy anyagcseretípus szempontból mindenkinek van egy domináns hormon mirigye, ami bizonyos ételek elfogyasztása után aktívabban működik, így belassul az emésztés, ami elhízást okoz.

Négy ilyen hormonszerv létezik, ami alapján négy hormontípust különböztetünk meg: agyalapi, mellékvese, pajzsmirigy és petefészek. Ha pajzsmirigy típus vagy (ez a domináns hormonszerved) és naponta többször kávézol, az sajnos nagyban felelős lesz az elhízásodért, sőt ha még pl. finomított pékárút eszel hozzá, akkor az biztos út az elhízáshoz. Ha petefészek típus vagy, akkor pedig pl. csípős ételek vezethetnek plusz kilókhoz. Mellékvese típusként kerülni javasolt a vörös húsokat és a belsőségeket. Többek között a koffein, alkohol, cukor fogyasztását mellőzd, ha az agyalapi típusba tartozol.  Ezeknek az ételeknek a fogyasztása azért is becsapós, mert pont a számodra ellenjavalt, kritikus ételeket fogod kívánni, mivel ettől fog gyorsan energiához jutni a szervezeted, főleg, ha nincs jó állapotban. Ez egy ördögi kör, mert ezzel tovább fokozod a szervezeted kimerítését, és az elhízást is.

Ezek csak példák, ha tudni szeretnéd milyen típusba tartozol, jelentkezz be be tanácsadásra vagy töltsd ki kérdőivünket.

3.) Élelmiszerek – mi az, ami számodra jótékony és mi az, amit ne egyél

A Metodic rendszer harmadik pillére az, hogy megmutatja számodra, hogy az egyes élelmiszerek hogy hatnak a Te szervezetedre. Az anyagcsere típusodnak megfelelő élelmiszerlista megadja számodra részletesen, hogy mik azok az élelmiszerek, amik az anyagcserédre jótékonyak. Ha ezeket eszed, valóban táplálnak és energiát adnak, tehát betöltik azt a fontos funkciót, amiért eszünk. Vannak olyan élelmiszerek, amik úgynevezett semlegesek kategóriába esnek, ezeket nyugodtan eheted energiaszintedet megtartja ott ahol van. Minden típus számára vannak olyan élelmiszerek, amiket inkább csak ritkán egyszer-egyszer javasolt fogyasztani, mert energiát vesz el a szervezettől az emésztésük, így napi fogyasztása nem javasolt. És igen vannak olyan élelmiszerek is, amik megterhelik a szervezetet és egyértelműen kerülendőek.

Hogy egy példával itt is éljünk: ha mondjuk gyorségetésű típus vagy, a cékla -ugyan köztudottan egészséges, tele van ásványi anyagokkal, de  számodra kerülendő lesz, mert a te anyagcserédre olyan hatást fejt ki, ami nem, hogy nem táplál, inkább alacsonyabb lesz tőle az energiaszinted.

Ha bővebben érdekel a tudományos háttér, kattints ide…

 

4.) Intoleranciát okozó ételek kerülése

Egyre több ember szenved valamilyen táplálék intoleranciában – akár tud róla, akár nem – ami azt jelenti, hogy bizonyos ételek nem tudnak megfelelő módon megemésztődni, így az elfogyasztásuk rettentő káros hatással van a szervezetükre.

A leggyakoribb a glutén, kazein (tejfehérje), laktóz (tejcukor). Egyes kutatások szerint az emberek közel 80%-a nem tudja a laktózt lebontani. Egyre több ember étkezik laktózmentesen, azonban érdemes tudni, hogy ez nem elegendő, a tej teljes kizárása visz maradéktalan eredményre emésztőrendszeri, immunbetegségek, hormonális, egyes légzőszervi betegségek, gyerekeknél hiperaktivitás, figyelemzavar esetén is. Továbbá egyes rákos megbetegedéseket (mell, prosztata, végbél) is összefüggésbe hoztak már a tej káros hatásaival.  Az intoleranciák egyrészt azért alakulnak ki, mert a bélflóra idővel a finomított élelmiszerek fogyasztásától olyan mértékben károsul, hogy a lebontásukért felelős enzimek elpusztulnak. Hosszabb távon ez gyulladáshoz és különböző emésztőrendszeri betegséghez is vezethet, a gyomorégéstől kezdve, az irritábilis bélszindrómáig. Továbbá olyan, az emberi szervezetre káros anyagokat pl. növekedési hormonokat viszünk be – amik a tehén saját utódjának a növekedését és fejlődését szolgálja – , amik felborítják a hormonháztartást és rákos sejtek elburjánzásához is vezethetnek. Egyszóval, figyelj arra, ha igazán tudatosan szeretnél étkezni, és akkor is, ha nincs (még) érzékenységed, mi azt javasoljuk, hogy kerüld a tejet és a glutént.

Ha intoleranciád van, akkor pedig semmi esetre se fogyaszd azokat, még úgy sem hogy egyszer-egyszer, ritkán megeszed, azt gondolva, hogy az biztos úgysem árt. De igen, árt nagyon is és tönkreteszed több hónapnyi megvonásod eredményét. Továbbá, ha gyanússá válnak bizonyos ételek, járj utána, hogy valóban gondot okoznak-e a Te emésztésednek, mert ha igen, nagyon fontos, hogy kerüld azokat.

A Metodic Food minden étele gluténmentes, tej- és tejtermékmentes, valamint cukormentes alapanyagokból készül, továbbá nem használunk szóját sem. Egyéb allergén összetevőket jól látható módon feltüntetjük az étlapon, így viszonylag könnyen tud nálunk étkezni, aki valamilyen intoleranciában szenved.

Mire figyelj még oda? – az inzulinrezisztencia

A fenti négy fontos alappilléren kívül van még két szempont, amit megemlítenénk.

Az egyik az inzulinrezisztencia. Ha IR-ed van, biztosan tudod, hogy ez is egy anyagcsere – méghozzá szénhidrát anyagcsere- probléma, amiben figyelni kell, hogy napi szinten milyen minőségű és mennyi szénhidrátot viszel be, mert ezekkel kevésbé bánik el a szervezeted, mivel kibillent az egyensúlyából. Az anyagcseretípusodnak megfelelő tápanyagarányok betartásával ezt a betegséget is könnyedén helyrehozhatod, akár pár hónap alatt.

A második dolog a magas glikémiás terhelésű élelmiszerek kerülése. Ezek elfogyasztásától hirtelen megemelkedik, majd vissza is zuhan a vércukorszinted. Ez ingadozó energiaszintet okoz, ami nassolásra, gyakori evésre késztet. A túl gyakori evések pedig terhelik az emésztést. Ha az arányaidnak megfelelően eszel, a bevitt tápanyagok jóllakottságot okoznak órákon át, és energikusnak fogod érezni magad.